Scheiden-checklist
Uit een peiling* van de Belastingdienst blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden niet weet welke belastingzaken geregeld moeten worden bij een scheiding. Sta er maar eens bij stil. Want heb je jezelf wel eens afgevraagd wat er allemaal bij een scheiding komt kijken?
Veel van de – door de Belastingdienst – ondervraagde stellen die gaan scheiden weten niet of zij samen of apart aangifte moeten doen in het jaar na de scheiding. Tevens blijkt dat nagenoeg de helft van de ondervraagden binnen drie maanden wijzigingen heeft doorgegeven in de voorlopige aanslag, bijna twee derde deed dit binnen zes maanden.
Volgens de Belastingdienst is – in het jaar dat het fiscaal partnerschap stopt – samen aangifte doen voordelig, omdat de ex-partners nog één keer de inkomsten en aftrekposten gunstig kunnen verdelen.
Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat ruim een kwart van de ondervraagden in het jaar na de scheiding méér moesten terugbetalen aan de fiscus dan verwacht. Tevens blijkt dat scheidende stellen onder andere met vragen zitten die gaan over zorgtoeslag, aftrekposten, fiscaal partnerschap, toeslagen en de voorlopige aanslag.
Naar aanleiding van de peilinguitkomsten heeft de Belastingdienst een korte vragenlijst ontwikkeld. Na het invullen ervan wordt een checklist gegenereerd met daarin zaken die geregeld moeten worden door mensen die gaan scheiden.
Hieronder een kleine selectie van de vele vragen die aan de orde kunnen komen:
- Hoe gaat het met de aftrek van de rente voor de eigen woning?
- Moeten de opgebouwde pensioenen worden verdeeld?
- Hoe bepaal ik de waarde van mijn bedrijf?
- Bestaat er recht op alimentatie?
- Wat zijn de gevolgen voor de toeslagen?
- Is een ouderschapsplan verplicht?
- Vanaf wanneer kan ik toeslag voor mijzelf aanvragen?
De checklist kan je vinden op de website van de Belastingdienst.
*In totaal ondervroeg de Belastingdienst honderden stellen.
Contact
Voor meer informatie en financieel advies bij jouw echtscheiding kan je terecht bij de experts van MKBzaken.